Sidst opdateret: 11. februar 2021
Skip Navigation Links.

Livet på MC 1998

Jeg glæder mig allerede til 1/3 - eller derefter, når solen igen titter frem, og maskinen kan vækkes til live igen.

Marts '98
Jabba-dabba-duuuuu!!! MC'en blev hentet den 5/3. Det var en broget fornøjelse idet sneen dalede ned fra himlen, som var det jul i Lapland! Nå - hjem skulle den - og det kom den.
Jeg har nu (27/3) trillet ca. 300 km på den og nøøøøøj, hvor er det dejligt, at mærke suset igen.

I går åbnede Bakken, men jeg besluttede at stå over på grund af kraftig forkølelse og den ret lave temperatur, kombineret med en god blæst. Efter sigende var der mange, som havde trodset elementerne rasen og skønsmæssigt var 6000 MC'ere mødt op til afgangen fra Nørrebro. Jeg tror lukningen af Bakken tiltrækker mig mere....
I nat regnede det, så nu kan der køres lidt mere; saltet er skyllet væk, og min samvittighed har det bedre med at bringe 'den dyrebare' ud i føret.

December 1998
Det blev dog til de obligatoriske ca. 6000 km på CBR'en, hvor af en del af kilometrene blev tilbagelagt på lækre ture til bl.a. Malerklemmen. Det blev også til et smut over Storebæltsbroen, da jeg susede til Silkeborg, for at besøge min søster og svoger.

Jeg har ved tilfældige lejligheder målt benzinforbruget til omkring 16km/l, og har en enkelt gang været oppe på 19,5km/l.
Sæsonen var lidt kedeligere en 1997-sæsonen, idet min faste køremakker havde problemer med at prioritere sin fritid, så han havde kun sjældent tid til de ellers så hyggelige aftenture - og det er altså hyggeligere at være 2 der kører sammen, end at være alene om det.
Mest markante oplevelse er af næste pinlig karakter, men jeg vover pelsen:
Jeg kom trillende hjem 'klokken sent', men var iøvrigt ædru og vågen. Kører ind i carporten og stopper maskinen. Jeg skal lige prøve noget med ratlåsen, og efter det hælder jeg maskinen over til venstre, for at placere den på sidestøttebenet, som desværre ikke er slået ned!!! Vi gør jo mange ting på rygraden; låser døren, trækker ud i toilettet o.s.v. Nogle gange tænker man "Gjorde jeg det nu - eller glemte jeg det?!"
Det korte af det lange var, at jeg kort efter lå og rodede under maskinen, med venstre fod i klemme mellem motorblok og fliserne. Min første tanke var: NEEEEEJJJJ - der må ikke ske noget med min kære MC. Jeg fik afprøvet, hvad det vil sige at skulle vippe 190 kg op i lodret position! Det er tungt!
Resultatet var (gudskelov kun) at jeg ødelagde venstre sidespejl, og fik 2 små rider i venstre sidedæksel. Meget, meget biligt sluppet! Nyt spejl, lidt sliben og lidt klar lak - så var maskinen fin igen - og jeg var en del klogere!

Jeg havde også en ganske ubehagelig oplevelse, som vi vel alle prøver før eller siden.
På en dejlig tur på små snoede landeveje kom jeg og en anden til at ligge bag en pickup, som dels lå midt på vejen (som ikke var specielt bred), dels slingrede han og sidst men ikke mindst havde han en ca. 10 meter lang tørresnor hængende efter bilen.
Efter at have udvist en passende mængde tålmodighed besluttede jeg at rykke forbi - og kort efter gjorde min 'følgerytter' det samme. Hastigheden har vel ligget lidt i overkanten af tilladt landevejshastighed. Efter at have passeret bilen, og konstateret at #2 også var med forbi så jeg et sving forude og gjorde parat til at 'gå igennem' det. Stor var min overraskelse, at det viste sig at være et 90o sving!!! Mange tanker suser gennem hjelmen - og jeg beslutningen bliver at bremse brutalt og forsøge at svinge bagefter - og så bad jeg en lille bøn, mens adrenalinen pumpede. Jeg slap igennem, men var der kommet en modkørende cykel, bil, barnevogn eller lignende - så havde ulykken været uundgåelig. Min makker slap også igennem -  han var heldigvis blevet advaret lidt, ved synet af mit bremselys.
For at sige det mildt: Jeg var rystet! Moralen er, at mange heste ikke altid giver større sikkerhed! Jeg havde aldrig lavet den overhaling uden at vide, at jeg snildt kunne accellerere forbi på nul komma dut - men jeg glemte liiiige at tænke over hvad der kommer efter overhalingen.... Specielt på små snoede veje, som man ikke kender i forvejen er det livsfarligt at 'glemme' at tænke sig om.

Well, well sandheden er jo at 1998 var ret ussel set med MC-øjne: Tonsvis af regnvejrsdage og nogle få solskinsdage var, hvad man blev budt!

Men CBR'en - det var bare en god maskine!!

Jeg skriver 'var' fordi den er solgt. Vi blev jo beriget med en datter i november og det slog hovedet på sømmet: Vi måtte anskaffe en bil til. Jeg er altså ikke til offentlige transportmidler, og min kone skal have 6 mdr's forældreorlov, så hun går hjemme i 12 mdr. ialt - altså så lang tid, at det ville blive en pestilens at få transportbehovet tilfredsstillet.
Meget kan man jo sige om en MC, men den er ikke egnet til at transportere børn, øl og andre madvarer på.
Anden grund til at sælge var, at den nye CBR600 F4 blev annonceret - og til en pris, som bekymrede mig. Jeg var bange for, at min CBR ville falde gevaldigt i brugtpris, når den nye CBR kun skulle koste 2-3000 mere en min havde koste som ny - og F4'eren har alu-stel og 5 hestekræfter mere.....
Tredie grund var tanken om udgifter til dæk, som skulle skiftes, service som skulle foretages og opstaldning som stod for.
Alt i alt en praktisk og økomisk overvejelse som gjorde at jeg solgte den i slutningen af november.