Sidst opdateret: 10. februar 2021
Skip Navigation Links.

Montering af Scottoiler XSystem på Yamaha Tracer 900 GT

Jeg har - i en lang periode - ikke skiftet MC, men efter anskaffelsen af en Yamaha Tracer 900 GT, skulle der monteres én igen.

Den koster nu 968,- mod 898,- i 1999, så den er ikke blevet meget dyrere...

Indhold i pakken

Montering

Der kræves lidt tålmodighed og et lille udvalg af værktøj:
  • Hobbykniv
  • Skruetrækkere
  • Lommelygte
  • Ekstra plasticstrips
  • Umbraconøgle
  • Saks eller skævbider
  • ... og mere tålmodighed og grundighed!

I modsætning til de tidligere Scottoilers jeg har monteret, var denne modellen elektrisk styret i stedet for at være styret af vakuum. Pumpen aktiveres når der er strøm på og der er rystelsser. Derfor er der ikke grund til at tilslutte hen over tændingen; den giver ikke olie fra sig ved stilstand.

Pakningen indeholder selvfølgelig pumpen/Scottoiileren, "drypslange", olie og diverse monteringsbeslag. Alt er beskrevet tydeligt og ret let forståeligt men selvfølgelig på engelsk. Jeg vi nu nok mene at tegningerne er er nok til at de fleste vil kunne klare denne monteringsopgave. Det primære er at selve Scottoilerene skal liggesidde så olien samles i bunden af den, hvor slangen, som olien skal løbe igennem, er fastgjort. Hernæst skal pumpen ligge højere end det sted der skal smøres.
Og så skal man naturligvis sikre at plasticslangen ikke kommer i berøring med varme dele (udstødning f.eks.) og bevægelige dele som f.eks. kæden eller dækket.

Monteringen

Første opgave var at finde et sted at placere Scottoileren. Det skulle vise sig mere vanskeligt end jeg havde forventet; der er simpelthen ikke ret meget fri plads under sædet.

Klik for at se et større billede

Jeg endte med at måtte lægge den i venstre side af kåbestykket, der løber under sædet fra tanken til bagenden. Da jeg ikke synes at den bare skulle ligge der og skramle rundt, pakkede jeg Scottoileren ind i noget skumplast jeg havde liggende. Det blev skåret til, så man kan betjene knapperne, og se oliestanden i pumpen Det kom til at se sådan ud.

Klik for at se et større billede Klik for at se et større billede

Stedet blev valgt tildels af pladshensynet, men også med hensyntagen til at det skal være rimeligt nemt at komme til betjeningen og oliepåfyldningen.

Jeg valgte at montere den i venstre side fordi føringen af slangen, som olien skal løbe igennem, naturligt burde ligge i venstre siden af MC'en - hvor kæden jo er.

Klik for at se et større billede


Jeg var nervøs for at låsetøjet til sædet ville karambolere med Scottoileren, men det gik fint.

Slangen førte jeg ned mod svingarmen

Klik for at se et større billede


langs stellet, ind på bagsiden af svingarmen

Klik for at se et større billede


I bunden af svingarmen satte jeg nogle af de selvklæbende slangeholdere som man kan se her. Dermed kunne jeg føre slangen hen mod tandhjulet på baghjulet.

Klik for at se et større billede Klik for at se et større billede

og derfra ned til undersiden af svingarmen, hvor jeg havde monteret den lille selvklæbende plasticskinne. Ved monteringen af den skal man være opmærksom på at placere den så langt fremme som muligt, for at give plads til at kæden strammes, hvorfor man må flytte dryprøret bagud. Husk også at have lidt ekstra "slup" i slangen.

Klik for at se et større billede

Så er det bare at montere dryprøret med de monteringsdele der medleveres. Det var det!

Klik for at se et større billede

Jeg vil helt klart anbefale at man giver sig god tid med at montere det hele. Prøv forskellige placeringer og føringer af såvel slange som pumpe og "dryppert" - uden at klæbe fast eller afkorte slange.
Først når du er helt tilfreds, skal du klæbe fast og afkorte slangen, så den passer. Lav den en smule for lang, så du har lidt at give af, f.eks. når Scottoileren skal løftes op/ud for at fylde olie på.

Det eneste der lige drillede mig lidt var da jeg skulle have fyldt slangen med olie (prime): Jeg holdt primeknappen inde, og det virkede bare ikke. Det skyldes at man bare skal give den et tryk så starten den med at skubbe olie ud, indtil man klikker igen. Den stopper dog automatisk efter 10-15 sek, men så gentager man bare indtil slangen er fyldt og der drypper en dråbe olie ud af spidsen af "drypperten". ret let, når man bare gør det korrekt.

Brug

Jeg stillede den til trin 1 først, da min MC jo var ny og kæden stadig fedtet godt og grundigt. Efter lidt over 1500 km, har jeg stadig samme indstilling, og kæden ser fin ud, uden der er kastet for meget olie af på bagfælgen og fremme ved sidestøtte/centralstøttebenet/forreste kædehjul.

Tidsforbrug

Ca 1,5 time - men det tog mig yderligere 1 time at finde ud af placering og indpakning af Scottoileren.

Pris

Jeg valgte at købe den hjem fra England fordi jeg kunne se at jeg kunne spare nogle hundrede kroner på at købe direkte hos Scottoiler.com (i England så der ikke løber Told og afgfter på også). I Danmark ligger priser for et "XSystem", som er det jeg købte, mellem 2000 og 2300DKR.
Jeg fik den til 1910DKR, inkl forsendelse. Lidt sparet :-)