Sidst opdateret: 11. februar 2021
Skip Navigation Links.

Livet på MC 2003

Maskinen blev klargjort i starten af marts som sædvanlig og den har opført sig pænt hele sæsonen.

Nye dimensioner - nye muligheder

Min største datter er blevet så stor (8 år/130 cm) at hun kan sidde ordentligt bag på MC'en - og "mor" har givet tilladelse til at hun må sidde bag på på nogle mindre "udflugter", så sæsonen startede med at kigge efter brugt tøj til Louise. Det lykkedes efter nogen leden i Den Blå og det sad bare fint. Eneste ulempe er at det nok kun holder den ene sæson, idet det passer præcis. Nå pyt - så ser hun sej ud så længe ;o) Prisen var 600 for bukser og jakke og begge dele var i fin stand.
Hjelmen fandt jeg hos T. Hansen, som jo er begyndt at handler med alt muligt til scootere og MC'er. Den er godkendt til MC-kørsel og passer ligeledes lige præcis - så den holder heller ikke 2 sæsoner. Mærket er Nau. Jeg gav lidt over 400,- for den.
Støvler og handsker var noget, der blev fundet en passende løsning på: Børn har jo ca 1000 vanter & handsker og et par læderstøvler havde pigen jo også liggede et sted i bunden af skabet.

Det var en stolt datter, der skulle med ud at trille første gang og spørgsmålene ville ingen ende tage: Hvor langt skal vi køre? Hvor skal vi hen? Hvad hvis det begynder at regne? Hvor skal jeg holde fast? Siger du til når du drejer? Kan vi ikke køre forbi en af mine klasse kammerater? Hvor stærkt skal vi køre? o.s.v. Kort sagt: Hun var mere end almindeligt spændt, da hun satte sig bag på, til den allerførste prøvetur.

Vi kørte en tur på ca 25 minutter og vi nåede faktisk at få en lille byge undervejs.... Louise synes bare det var sjovt og var på ingen måde utilfreds med tilværelsen, da vi trillede ind i indkørslen igen. Mor åndede lettet op og alle var glade ;o) - pånær lillesøster som også vil ud at prøve, men det må vente et par år endnu - hun er kun en årgang 1998.

Tur til Nykøbing Sjælland

Nu var døren jo åbnet for en længere tur, og hvad var mere naturligt end at tage en weekendtur til Nykøbing Sjælland, hvor vi har en campingvogn stående på Nykøbing Nordstrand Camping?

En god ven og hans datter, som er jævnaldrende med min datter, var friske på en svip-tur til sommerlandet, og vi valgte så at daffe afsted en dag midt i juli måned.

På sikkerhedssiden havde jeg en plan om at spænde en rem rundt om min datter og mig, så jeg kunne mærke om hun var ved at dratte af - og som måske kunne holde hende lidt på plads. Min kammerat havde fået fat i et hjemmelavet bælte, som kunne monteres rundt om et barn, og sidenhen spænde barn og fører sammen, når man sidder på MC'en. Han ville ikke bruge det med sin datter idet han havde en topbox monteret, og derfor mente at hun ville sidde rimeligt sikkert. Altså kunne jeg låne det, og det virkede lidt lettere end at sidde og fedte med at lang bagagerem.

Da vi forlod Hørsholm om formiddagen var det en rigtig dejlig dag: Høj sol og næsten vindstille vejr. Vi tankede og så trillede vi afsted med vores 2 spændte piger.


Optankning inden afgang

Det er en tur på ca 110 km og vi havde lagt 2 pauser ind, for ikke at trætte pigerne for meget på vej derop. 1. pause blev holdt efter ca 1 times kørsel - vi var et sted udenfor Hedehusene og dermed ca 1/3 af vejen til campingpladsen.
Pigerne synes at det var fedt, men de ømme numser var begyndt at melde sig hos de unge damer - og så synes de at det er vaaaaaarmt at have alt det MC-udstyr på. Selvfølgelig kommer spørgsmålet: "Må vi køre uden hjelm/Jakke?" -og svaret var ligetil: "Nej", og så var den ikke længere, ud over at de unge damer fik et par tips om åben hjelm og lidt oplyning af jakken.


Pause i Danmarks skønne sommerland. Kan det blive meget bedre?


Mig og datteren

Vi holdt næste pause efter ca 45 minutter, hvor vi var strøget over ned til Munkholmbroen, hvor der ligger et godt lille is-sted, hvor vi kunne få lidt junk-food til "mavserne". Numserne var nu ret ømme og længslen efter at være fremme ved destinationen meldte sig nu noget kraftigere. Det hjalp dog lidt at få en is og komme lidt ud af det varme udstyr.

Udsigten til endnu 30-40 minutter bag på en MC huede ikke damerne, men der var jo lige som ikke så mange alternativer - så afsted det gik. Vi ankom i fin stil til campingpladsen og flåede det varme udstyr af og så var det afsted til stranden!


Hårdt tiltrængt dukkert!

Jeg vil ikke trætte med lange og trælse historier om vores ophold deroppe, men blot konstatere at det var smadderhyggeligt.

Hjemturen var en lidt pudsig oplevelse idet vi havde været i gang hele dagen og pigerne derfor var noget matte i sokkerne. Det resulterede i at min datter hang som et skæv sæk kartofler efter kun 25 minutters kørsel. Jeg fik hende peppet lidt op og formåede at holde liv i hende til Munkholmbroen, hvor vi skulle spise lidt aftensmad, før det gik hjemad. Jeg havde indtil da haft låne-remmen rundt om mig og Louise, men nu synes jeg der skulle mere til, så jeg monterede bagageremmen rundt om os - godt langt oppe under armene på Louise, så der var styr på hende. Det beroligede i øvrigt også nogle ældre ægtepar, der havde set os gøre klar til at tage afsted med vores piger: "Det var godt, at hun bliver spændt fast - vi var helt nervøse for at hun kunne falde af" var kommentaren.

Vi besluttede at tage motorvejen et pænt stykke hjemad, for at komme hurtigt hjem. Det hjalp på mere end en måde: Louise synes det var fedt med noget fart og så kunne vi jo ligge og vinke til hinanden, når vi skiftevis tog føringen på vej hjemad.

Det gik fint hjemad og Louise tager det for givet at vi skal "på tur" igen i 2004. Lad os nu se... ;o)

Rabalder-væk

Tiden kom, hvor jeg blev træt af min Devil udstødning. Power eller ej: Det var for meget.
Jeg opfatter mig selv som hensynsfuld og kan lide at tage hensyn til mine medmennesker, og måtte erkende at jeg nærmest var flov, når jeg kørte gennem småbyerne ude ved de små snoede veje! Bulder & brag kom jeg med - og jeg tror ikke at respekten for motorcyklister øges på den baggrund.

Min pine var så at maskinen jo var blevet dyset om i forbindelse med monteringen af udstødningen og jeg villle jo nødig gøre det endnu værre ved bare at fjerne råberøret og så håbe det var godt. Der var jo ikke bare dyset om, men nålene var også hævet "et hak". De to ting afhjælper hver sit område i forbindelse med acceleration. Jeg prøvede på et tudspunkt sidste sommer, at skifte udstødningen retur uden omdysning, og det var ikke lykken: 3. gear 20 km/t og så fuld hane, for at mærke om kræfterne bliver bygget jævnt op.... laaaaaang tøven og sløvhed prægede forestillingen.

Efter den del læsning om karburatorer og en rådslagning med Armand fra dk.fritid.motorcykel blev jeg enig med mig selv om at skifte dyserne tilbage til standard, men lade nålene være løftet 1 tand.

Nu havde jeg jo aldrig haft karburatorerne ud af maskinen selv, så det var første step, at få styr på den process. Jeg havde set det da Holtug gjorde det, men det er alligevel et styke til at tage sagen i egen hånd. Min reparationshåndbog var en enorm hjælp og efter at have læst en del i den gik jeg igang.
Alt i alt tror jeg det tog 3 timer at skifte udstødningen og sætte de originale dyser i igen.

Her er lidt billeder fra processen.


Her er den så: "Patienten"


En del af tøjet er flået af, nemlig tanken og sædet


Ja - der er en del slanger at holde rede på. Yderst til højre ses t-stykket, som giver vakuum til scottoileren


Luftfilteret er fjernet


Gaskablerne er på vej af


Og så kunne karburatoren komme af. HUSK at dække indsugningerne til, så der ikke kommer skumle ting ned i cylinderne. Kluden er bare for at suge evt benzin der måtte dryppe ud.


Karburatorerne med indsugningerne opad. Igen har jeg dækket til, så der ikke kommer skidt ind.


Og her hopper kæden af: Jeg har ikke dækket til, og hvad nytter det så at der er dækket til i "den anden ende"? Dumhed! Nå, men det gik OK alligevel, men for en anden god gangs skyld vil jeg dække af i "begge ender". Her ses svømmerhusene, som jeg skal have af for at komme til dyserne. Pilotskruerne anes som en førhøjet messingskrue over hvert svømmerhus.


Her kan man så se indmaden - bl.a. svømmere, hoveddyserne, tomgangsdyser og pilotskruerne


Og så er jeg igang med at skifte den ene hoveddyse. Det er vigtigt at være meget forsigtig: der skal holdes igen med en gaffel/fastnøgle og skruetrækkeren skal passse i kærven på dysen. Det er nok også bedst at undgå at skruetrækkeren smutter ned i svømmeren ;o) - kort sagt: Tålmodighed og forsigtighed!

Samlingen sker bare baglæns, så der er ikke meget spænding ved det.

Det endte lykkeligt og maskinen kører rigtig godt. Måske vi jeg få den "rullet" for at se om de hævede nåle har fjernet den noget flade momentkurve i området 4500-5500 o/m. Jeg oplever det som om det er blevet bedre, men måske er jeg bare så lalleglad og stolt over min indsats, at jeg vil føle det...?!

Nye Dæk
Ved opstarten af sæsonen var jeg godt klar over at mine dæk skulle skiftes og besluttede denne gang at tage affære selv. Jeg undersøget priser til jeg var gasblå i ansigtet og konstaterede til sidst at Reifenversand var det billigste sted, men orkede ikke rigtig besværet. Havde læst at der kunne være bøvl med, at de KUN taler tysk og det er ikke liiige min stærkeste side ;o) Synfyns MC Service blev kontaktet, men de havde desværre fordækket i restordre og med porto og forsendelse ville det ende på ca 1150,-. Jeg valgte derfor en lokal leverandør, som kunne få dækkene hjem til ca 200 kr mere i alt - troede jeg. De bestilte dem hjem, men 2 dage før bakkeåbningen var kun bagdækket kommet. Fordækket var væk??! Forklaringen var at der kørte en stor lastbil rundt med flere hundrede dæk, men man vidste fra Michelins side ikke hvor den var....... Det var sgu næsten for stupidt! Bakkeåbningen nærmede sig men min erkendelse blev at det ikke kunne nås.

Jeg havde jo allerede flået de gamle dæk af, og jeg havde ingen intentioner om at sætte dem - eller bare et af dem på igen, for at skulle flå dem af igen få dage efter. Der stod jeg så med et ethjulet MC og indså - trods de "velmente" ideer om bare at køre på baghjulet til Bakkeåbningen - at der ikke blev noget Bakkeåbning for mig :o( OK - jeg bed i det sure æble og bestilte et fordæk hos Reifenversand og det gik faktisk let og smertefrit: Bestilte Torsdag og fik det leveret på min arbejdsplads tirsdag. Jeg havde ganske vist bommet ved at skrive husnr 20 istedet for 30 og det havde nære sendt gutten fra DPD, som er et fragtfirma, direkte i orbit. Jeg havde opdaget min fejl, men trods 2 mails og mange opringninger til den danske del af DPD lykkedes det ikke at korrigere fejlen, før jeg blev ringet op af DPD-bilen: Han holdt 25m fra indgangen til min arbejdsplads. CSC står der - med store røde bogstaver og jeg havde angivet CSC Danmark, Datavej 20....
Det var for svært og han ringede derfor, hvilket jo var fint nok. Da jeg kom ned til ham var han ret hidsig: "Hvorfor jeg havde skrevet forkert adresse mumle-mumle.... irriterende... mumle... tidsspild....." Jeg forklarede ham sagens stilling og fik mit dæk udleveret, men han sagde (pudsigt nok) ikke "Hav en god dag" da han kørte igen.;o)

Fordækket kostede kun kr. 904,- incl alt. Bagdækket havde jeg givet 1500,- for men der kunne jeg også have sparet nogle hundrede kroner.

Konklusionen på denne øvelse er: Reifenversand er helt ok - man skal bare gøre det rigtigt første gang. Det er samtidig en god ide at sikre sig at man får dem leveret et sted hvor der er nogen til at modtage varerne. Jeg har jo ikke oplevet det, men har hørt om bøvl med at få tingene bragt ud igen, hvis man ikke er hjemme, når de kommer.
Fordel: Billigere dæk
Ulempe: Man skal selv montere og afbalancere. Ja, det vil sige: Det er en sandhed med modifikationer; man man kan godt betale nogle dækforhandlere for at montere og afbalancere for ca 100-150 kr pr dæk hvis man kommer med hjulene afmonterede. Rigtig mange nægter pure at røre ved det, når de ikke slv har haft fortjenesten på dækkene. Ivar Jensen autogummi i Helsingør klarer montering uden afbalancering for 100,- pr dæk. Jeg mener også at have hørt at Søborg MC er til at tale med. Dejligt, at der er nogen der accepterer at man ikke kan tjene på alle leddene i et dækskifte......

Jeg valgte selv at afmontere, montere og afbalancere hjulene. Der vil komme en side omhandlende afmontering og montering af dækkene i løbet af 2004....

Opstaldning....
Uha - det er pinligt: Jeg fik stort set ikke gjort noget ved maskinen da den røg ind. Den bliév vasket hurtigt, men olien måtte vente til sæsonstart. Jeg vurderede at den havde kørt så relativt få kiliometer, at der nok ikke var noget stort problem i at lade det være og så starte på en frisk i 2004. Jeg tog akkumulatoren ind og gav den en opladning og konstaterede at den nok skulle skiftes i 2004.

Status
Km-standen var: 16.320 km
Km-standen er: 18.200 km