Sidst opdateret: 7. marts 2014

Køb og Salg af brugt MC

Denne side handler om køb og salg af brugte Motorcykler.

Jeg har forsøgt at skrabe så meget viden ud af kraniekisten, som muligt, for at sikre at der ikke er fatale mangler i checklister m.m. Jeg må dog sige, at jeg aldrig har handlet privat selv og stadig ser fordele ved at bruge en forhandler, der f.eks. kan yde dig garanti og service på den brugte maskine. Bevares, det koster noget mere, men så er det man må spørge sig selv: Tør jeg tage chancen?

Der findes masser af hæderlige MC-ejere, som bare vil sælge deres maskine og de er givetvis ikke vidende om evt. skavanker den måtte have. MEN der findes også mange der siger "denne her maskine er sgu' snart plumrådden - nu vil jeg af med den".

Jeg håber nedenstående kan hjælpe/støtte dig, hvis du overvejer at købe en brugt maskine privat. Mange af checkene bør du også udføre hvis du handler gennem en forhandler - de kan også være lidt for gode sælgere ;o)

Bemærk: Det er nu muligt at tjekke køretøjer for restgæld på nettet.

Gå ind på www.statstidende.dk
Gå ind under "Tingbladet"
Klik på "Gratis søgning" og herefter "Struktureret søgning".
I den nederste ramme på siden finder du "Bilbogen: Ejerpantebreve, Pantebreve og Skadesløsbreve i køretøjer".

Forberedelse

Allerførst skal du jo finde ud af hvilken maskine du vil have. Jeg har skrevet nogle af mine meninger og råd andetsteds på denne site - dem kan du jo kigge igennem, hvis du ikke har gjort det allerede. Har du en ven, der kører MC - så tag en snak med ham/hende om hvad der kan anbefales. Der er ikke et entydigt svar, da det handler om drømme og økonomi. Vær særlig opmærksom på hvad den kommende maskine koster at forsikre - det kan være en ret stor post - specielt for begyndere, som ikke har tjent ancienitet op.
Det kan også være en god ide at låne MC-Årbogen, som MC Touring Club'en udgiver 1 gang om året. Den fortæller lidt mere om maskinerne end MC-Revyen, der mest fokuserer på herlighed og hestekræfter (efter min mening). I MC-Årbogen kan du så finde henvisninger til evt. tests af maskinen og måske låne de relevante MC Touring Nyt blade.

Ok - nu har du sådan nogenlunde besluttet dig for en eller 2 maskiner, der kunne være interessante.

Før du så blæser afsted efter din 'nye' maskine bør du orientere dig godt og grundigt i annoncerne på såvel nettet som i den trykte presse. På nettet er www.mc-basen.dk et godt sted at kigge, lige som Den Blå Avis er værd at støve igennem. Du vil opdage at der er mange priser på næsten ens maskiner. Nogle er dyre p.g.a. udstyr og god stand - andre er det bare fordi sælger mener at kunne sælge til den pris. Generelt er det sådan at stort udbud giver bedre chance for at presse prisen.

Fald nu ikke for sætninger som: "Kun kørt af pige" eller "kun kørt om sommeren" eller alle de andre salgstricks, som normalt bare er et forsøg på at bortforklare et ønske om en høj pris. Piger kan køre nøjagtigt lige så hurtigt/råddent på en MC som drenge - og hvordan er det lige med den danske sommer: Regn, pløre og andet uvejr kan vist godt snige sig ind her.......
En godt vedligeholdt MC, der kører året rundt (hvad de færreste gør p.g.a. forsikringen) kan være nøjagtig lige så flot og god, som en der kun har kørt "sommer-kilometer".

Fint nok; du har nu kontaktet en sælger og vil se maskinen. Spørg allerede i telefonen om en prøvetur er mulig - jeg har oplevet at køre over 100 km for at komme frem til en MC. som sælger ikke ville give en prøvetur på, fordi det var vådt på vejene! Det var godt nok også en chrom-maskine - men alligevel... hvad regnede han med? - At vi ville købe en maskine uprøvet - næ-nej!

Vel ankommet til sælger - eller han kommer til dig, er der en del ting du kan checke før du tager en prøvetur (husk hjelm, handsker og en god tyk jakke - lån dig frem)

Besigtigelse

For alle nedenstående spørgsmål gælder, at hvis du svarer "ja" - så kræver det en forklaring fra sælger!

Er MC'en pænt vedligeholdt?
Lak, buler, ridser, farveforskelle, manglende stafferinger?
Er håndtagene er ridsede i enderne?
Er fodhvilere og/eller udstødning ridset?
Er sidespejlene ridsede (altså ikke glasset men huset)?
Er blinklysene ridsede?

Et "ja" kunne tyde på styrt, eller "parkeringsskader" (væltet under manøvrering).

Er forlygte, blinklys og baglygte intakte?
Rustne paraboler skal udskiftes.

Virker lys og signalanlæg?
Lygter for og bag, blinklys, stoplys og horn

Virker Instrumenterne?
Start maskinen og se at alle kontrollamper lyser kort op inden start. Efter start skal de fleste (alle) kontrollamper være slukket.
Check at instrumenterne fungerer.

Hvis der er lamper der ikke dur kan det være noget så simpelt som en pære-udskiftning - men det kan også være noget dyrt!
Instrumenterne er dyre at skifte - så overvej nedslag i prisen hvis de ikke fungerer korrekt, men maskinen ellers er pæn.

Er stellet skævt?
Kontrolleres (i den simple version) ved at se om forhjul og baghjul 'træder' den samme sted, når man kører ligeud med maskinen (kør gennem noget vand)
Hvis stellet er skævt, er maskinen formentlig skadet og det kan blive meget dyrt at rette op!

Hvordan er dækkene slidt?
Flade på midten = meget langtur/lidt svingkørsel
Nulrede på siderne = hidsig/bane-kørsel

Uden at påpege dæksliddet for sælger bør du checke om dæksliddet er i overesstemmelse med sælgers forklaring om kørestil/brug af maskinen.


Er udstødningen original?
Hvis ikke; følger original udstødning med? (det kan være ret dyrt at skifte et braller-rør ud med en lovlig udstødning)
Du bør sikre dig at udstødningen er lovlig og få sælger til at skrive under på det på slutsedlen. Der vanker bøde og syn, hvis snupper-jensen er i dårligt humør, når han møder dig.

Er kæden pæn og vedligeholdt?
Frigang bør være 25 - 35 mm midt på kæden, og den skal være let glinsende at se på.
Gå evt 20-30 cm med maskinen og check frigangen igen - uensartet frigang tyder på snarlig udskiftning af kæde og tandhjul.
En stiv eller rusten kæde er tegn på manglende vedligehold. Vær varsom med den MC!
Såvel kæde som tandhjul ødelægges af for lidt smøring og det koster nogle tusinde at skifte kæde og tandhjul ud.

Er der oliespild fra motor eller gearkasse?
Kig godt efter under evt. kåbedele.
Lidt spild ved filteret eller bundprop er ok, med der må ikke stå/drive glinsende olie rundt på motoren.

Kontroller oliestand ved kold motor.
Er der for lidt, kan der være risiko for at maskinen er misligeholdt. Det kan blive dyrt!

Bremser kontrolleres
Kig efter hvor meget der er tilbage af skiverne og klodserne. Der er normalt trykt en minimumstykkelse på skiverne - og der skal gerne være en del mere end det tilbage. På bremsekklodserne er der ofte et mærke der indikerer mindste tykkelse. Det kan være svært at finde - spørg evt. sælger.
Spørg under alle omstændigheder sælger om hvornår skiver/klodser er skiftet. Klodser er billige - det er skiver ikke!

Lejer kontrolleres
Forhjulslejer checkes ved at tage godt fat i forhjulet - tæt ved gaffelbenene med den ene hånd og så på den modsatte side af hjulet med den anden hånd (180 grader). Tryk nu med højre hånd og træk med venstre - skift så om: træk med højre og tryk med venstre. Hvis hjulet har slup/frigang så er der noget galt - formentligt med lejerne.
Baghjulslejerne checkes på samme hvis blot kan du tage fat oppe og nede, da bagsvingeren jo ikke bevæger sig så meget som forgaflen, ved øvelsen.
Kronrørslejerne er du sikkert blevet belært om hvordan skal checkes, så her er den korte version: MC'en kører vinkelret frem mod en mur (slukket motor). Når forhjulet rører muren giver du den 3-5 ekstra skub frem mod muren. Hvis hjul/forgaffel eller styret "vipper" så er der slør i lejerne.

Det er noget skidt hvis lejer skal skiftes - men det kommer selvfølgelig an på maskinens alder om det er forventeligt.

Prøvekørsel

Her kommer der så en advarsel hvis du er sælger: Skader der sker under prøvekørsel hænger du på, med mindre du aftaler andet!! Derfor bør man sikre sig et par ting inden prøvekørsel påbegyndes:

Har du set købers kørekort? Det skal du se, før du lader ham køre på maskinen.Skriv kørekortsnummer m.m. ned så du ved hvem der forsvinder med din MC.

Lav evt. en lille aftale på papir, som siger noget i retningen af:


Prøvekørers navn: ______________________________

Personnummer: ________________________________

Kørekortsnummer: _____________________________

vil i enhver forstand dække skader der sker på MC'en som følge af min prøvekørsel

af denne, som sker den ___________ klokken _______ til ca. ________.

Jeg hæfter ligeledes for skader der kan henføres til uforsvarlig håndtering af maskinen (overbelastning af motor f.eks.)
Skader som kan henføres til maskinens alder og nedslidte dele vil køber og sælger dele 50/50.

Underskrift: ___________________ Sted: ________________ Kl.:________


Hvis køber ikke vil underskrive denne lap papir, så må han nøjes med en tur bagpå, hvis han tør - eller måske kan I aftale at sælger låner købers MC til at følge med på turen, hvis køber altså ankommer på MC.

Nu til selve prøvekørslen, som selvfølgelig er mest i købers favør/interesse. Læg specielt mærke til nedenstående punkter.

Er der mislyde?

Starter motoren tilfredsstillende?

Virker instrumenter og kontrollamper?

Virker evt. ekstra udstyr?
Alarmen og evt. andet udstyr bør virke - husk at få demonstreret en evt alarm (og få betjeningsvejledningen udleveret)

Virker koblingen under kørsel uden at ruske eller glide og uden mislyde?

Er gearskiftet uden problemer og mislyde?

Virker bremserne prompte og er de faste?

Der må ikke være rusken eller en svampet følelse i bremserne. Kort sagt MC'en skal bremse godt og virke stabil under nedbremsning.

Købt eller solgt?

Nu kommer så den store afgørelse: Skal du købe eller ej? Hvis du er i tvivl så tænk dig godt om - gerne et døgns tid eller så.

Hvis du beslutter dig for en handel er det en god ide at lave en slutseddel, som - om ikke andet - gør at man har fået forholdt sig til en masse punkter, som skal være i orden inden man kan tale om en vellykket handel. Jeg har lavet en skabelon til en slutseddel, som du finder under " MC-Tips i et underpunkt der hedder "Slutseddel".

Jeg håber dette bringer dig tættere på at turde handle privat!