Sidst opdateret: 11. februar 2021
Skip Navigation Links.

Livet på vejen 2000

27/4-2000

Maskinen blev hevet frem i starten af Marts måned og efter at have monteret kåbedelene og akku'en igen kunne den startes.
Triptælleren sagde noget i retning af 5800km og de første 500km i denne sæson er allerede kørt.

De sidste par dage har vejret været næsten sommeragtigt: 15-20 gr. og svag vind: Perfekt køre-vejr!

I mandags (2. påskedag) var jeg på kursus med MC-instruktørerne.
Du kan læse mere om oplevelsen her.

Den 1/6 skal jeg til Tyskland sammen med 8 andre. Vi skal til Villa Löwenhertz, som er et yndet mål for MC'ister. Det bliver en forlænget weekend, hvor vi skal køre vejene tynde i området. Jeg glæder mig til det, omend jeg ingen erfaring har med oppakning o.s.v. Pyt - det skal nok blive sjovt alligevel.

6/7-2000

Tysklandsturen var super! Se hele historien her!

Mit første egentlig problem med CBR600F4'eren opstår efter opstaldning  og bliver endnu tydeligere på turen til Harzen. Her er min historie, som den er skrevet på www.dmcn.dk under anmeldelse af Holtug MC:

Historien starter et helt andet sted, nemlig hos Enghave Motor i Kbh.: Min CBR600F4 var begyndt at ryste kraftigt under nedbremsninger, og til trods for mine ihærdige forsøg på at fjerne rysteriet, var det der stadig. Jeg besluttede at forsøge at få det ordnet under garantien.
Jeg kontaktede Enghave Motor for at høre om hvordan/hvornår de ville gøre noget ved det, men Enghave ville helst ikke tage den ind, idet de var dårligt supporteret af Honda Danmark fordi samarbejdet mellem Honda og Enghave var ophørt (under udfasning). Enghave anbefalede mig at kontakte en anden autoriseret forhandler, som givetvis kunne får det ordnet.
Jeg kontaktede først Aagesen, som sagde at jeg godt kunne komme med maskinen for at få en vurdering af problemet, men der ville være mindst 4-5  ventetid før de kunne ordne den.
Så kontaktede jeg Taastrup MC, som heller ikke var meget for at røre den: "Kontakt det sted du har købt den" var svaret. "Skulle det give problemer, så kan du ringe igen". Forelagt det faktum at jeg jo ledte efter et sted, som fremover skal servicere min MC, var svaret stadig "Kontakt det sted du har købt den".
Hmmmm?!
Kontakter Lydmuren, som ikke er autoriseret, men alligevel har fået utroligt mange positive anmeldelser her på DMCN. De (Jenny) bruger en del tid på at høre på min klagesang og kan fortælle, at det hele nok bare drejer sig om at værkstederne ikke får dækket mekanikertimerne - kun delene af Honda Danmark. Så tror da F..... at de ikke gider røre den, og henviser til salgsstedet. Jenny er så flink at skaffe en kontakt til Holtug MC, og beder mig ringe til John, som kører stedet. Det gør jeg så.
John er flink og imødekommende, da jeg fremlægger sagen, men må beklage at han ikke kan kigge på den om Lørdagen, idet han er alene i butikken, og derfor ikke kan tage en prøvetur på maskinen. Jeg er dog velkommen til at komme i løbet af den kommende uge, så skal han nok kigge på sagerne.
Som sagt - så gjort: John kører en tur på maskinen og giver mig ret: Den er gal....
Han lover at maile eller ringe når han har snakket med Honda om problemet. Jeg giver ham lige lidt oplysninger om en lignende sag med en anden CBR600F4, som jeg via nyhedsgruppen dk.fritid.motorcykel har fået oplyst fik skiftet forgaffel efter 2 forgæves udskiftninger af bremser og klodser.
John har selv haft en maskine inde, som også havde problemet - så helt ukendt er det ikke.
Han mener efter prøveturen, at det kan være forgaflen, der har en defekt og vil arbejde videre med den hypotese.
Vi får os en snak om anden udstødning, omdysning og lidt andre småting som jeg har på sinde. Der er intet hastværk - og ingen pådutning af underlige ting, som det ses andre steder.
Efter jeg er kørt derfra bliver jeg enig med mig selv om at det *må* være skiverne, idet man tydeligt mærker små ryk, når der bremses ved lav (5 km/t) hastighed. Jeg mailer til John da jeg kommer hjem, og beder ham arbejde videre med at få skiftet skiverne og klodserne.
Han mailer, som lovet, få dage efter, og meddeler at han har fået lov at skifte skiver og klodser. De er allerede bestilt, og han vil tage kontakt, når de kommer hjem.
Igen er han på pletten med en mail, og vi aftaler at jeg kan komme en eftermiddag klokken 14:30, så det kan blive skiftet mens jeg venter.
Dagen oprinder og jeg farer til Holtug, hvor jeg får skiftet delene af Ole, som er mekanikeren. Det foregår omhyggeligt og magnet + sensor til cykelcomputeren bliver pænt monteret igen efter udskiftningen af skiverne. (nogle ville nok bare have stykket mig magneten i hånden - værs'go' - monter den selv)
Imens snakker jeg lidt med John om en anden udstødning (igen) og diverse andre ting. Han giver sig tid til at forklare - og endda pakke en skivebremselås med alarm ud, for at demonstrere den for mig, da jeg spørger efter en alarm, der reagerer på rystelser. Herligt, at man er "velkommen" - selv om der var nok af kontorarbejde der skulle ordnes. Jeg køber en Scottolier og drager derfra med et stort smil: God service, omhyggeligt værksted og smadder-flinke folk!

Eneste anke: Holtug ligger ikke ligefrem tæt på byen. Man skal ikke satse på lige at aflevere sin maskine og tage de offentlige hjem - det er næste uge inden du får det dig om....
MEN det opvejes af den fine service - og jeg er ikke kommet der sidste gang!

14/1-2001

Sæsonen er ovre - og har været det i ca 1½ måned.
Maskinen er opstaldet og den har fået en lille vinterkur: Olie, vask, smøring o.s.v. så den kan klare sig vinteren igennem - det lille pus....

Umiddelbart synes jeg at år 2000 var et godt år idet der var mange gode tørre dage, hvor man kunne hygge sig på MC'en. Det var ganske vist ikke en kanon-sommer med tropiske temperaturer - men det gør ikke så meget for min skyld...; man sveder tran, når solen skinner og man sidder der i fuld mundering. det går godt når man kører der ud a' - men når man skal holde stille tap-løber sveden fra panden hele vejen ned i støvlen - og så er det ikke å smart med vandtætte støvler...... :o))

Sæsonen bød jo på lidt kvaler med maskinen (se ovenfor), men de forsvandt faktisk efter udskiftningen af skiverne foran - så den har kørt som den skulle hele sæsonen: S.... godt!

Den 18/8 var jeg på Anderstorp med for at køre lidt bane-kørsel igen. Arrangementet var stablet på benene af "Sports-MC.dk" (se link på link-siderne).
Denne gang var det noget anderledes end min tur på Jyllandsringen hvor det var amatører der skulle prøve, hvad det var, at køre på bane. Vi var mange: Skønsmæssigt  var vi 60-70 kørere og nogle af dem var mere end blot amatører, der skulle prøve banekørsel: Jeg så tandhjulsudskiftning, dækopvarmning, vinkelslibere og meget mere, som jeg slet ikke havde forventet af en amatørdag på banen. Jeg var meget overrasket over antallet af 'værkstedsbiler' der var tilstede ved arrangementet.

Jeg valgte at komme på det langsommeste hold - og gudskelov for det: Det gik en del stærkere end på Jyllandsringen - og til tider noget stærkere end jeg brød mig om. Der var 2-3 stykker på holdet som kørte hurtigere end alle andre - og det var ikke ligeferem 'pæne' overhalinger de foretog; selvom det var tydeligt udmeldt at man ikke måtte overhale indenom, blev jeg nappet nogle gang indenom. Det var dog ikke værre end at jeg ikke ville klage over det.
På mellemholdet og det hurtige hold blev overhalinger indenom tilladt i løbet af dagen - til nogles fortrydelse.
Det hurtige hold var hurtige ! Det var tydeligt at de havde prøvet det mange gange før - og at de havde maskiner, som de ikke nødvendigvis skulle kunne køre hjem på: Ikke-indregistrerede maskiner med racerkåber og noget der lignede slicks.

Desværre havnede det langsomme hold i skammekrogen, idet vi mistede 1 af de 7 * 20 minutter, som vi skulle have haft. Begrundelse: "Det var de langsomme og det mellemste hold der havde haft flest uheld, hvorfor det hurtige ikke skulle miste tiden" - selvom det var i deres køretid, der blev ryddet op.

Måske rimeligt, men det var lidt surt at vente 1 time og 40 minutter mellem næstsidste og sidste tur på banen!
Pilot sport-dækkene nulrede godt og grundigt (mere end Hi Sport) men gjorde jobbet godt i øvrigt.

Billederne herunder er taget ved ankomst hjemme - ca 150 km fra Knutstorp
Klik på miniaturerne for at se billederne i større størrelse.

Forhjul Baghjul set fra højre Baghjul set fra venstre
front.jpg (65136 bytes) B_R.jpg (82873 bytes) B_L.jpg (74494 bytes)

 

Anyway: Det var fedt at komme på banen og øve sving - og sving er der mange af på Knutstorp. I modsætning til Jyllandsringen er der mange bakke/dale på Knutstorp. Kurverne er 'lagt op' (stejlkurver) og svingene meget snævre/skarpe, så de krævede virkelig noget arbejde at komme igennem.

Konklusion: Vi havde jo en god dag og det forblev tørt (på banen) hele dagen. Jeg har ikke kørt banekørsel for sidste gang - men jeg ved ikke om jeg vil med på et 'stort' arrangement igen - det tog lidt af glæden, at der var lange ventetider og en del afkørsler.

I forbindelse med monteringen af Scott-Oileren anskaffede jeg mig en "Værkstedshåndbog"/Reparationshåndbog gennem www.repairmanual.net Den kostede knapt 90US$ plus moms - så den var betalt. Men den er altså god: Alle dele på maskinen vist med detaillerede tegninger og anvisninger på adskillelse og samling.
Desværre tog det så lang tid at få den, at jeg havde monteret Scott-Oileren inden nogen ankom - og dæwlens også for det: En af de advarsler de har i bogen går på nogle kraver der sidder i gummibøsningerne der holder tanken: "Pas på ikke at tabe dem, når tanken tiltes"
Hvad gjorde Peter?....... Tabte den ene ned på motorblokken - og det tog mig næsten 2 timer at finde den igen :o((( Måtte have hele kåben af og lede med en lygte efter den - og vi skulle have gæster om aftenen, så tiden var knap..... Jeg fandt den og så var det om at rubbe neglene!
Rep.manualen kan anbefales - til trods for prisen!!

ScottOileren har iøvrigt virket perfekt - slut med kædespray - bare kør!

Sæsonens dumme oplevelse var som følger: Efter at have overlevet Knutstorp, var jeg ude at trille med en kammerat og kom kørende frem mod en rundkørsel. Spottede en bil på vej rundt, men mente at den skulle ad af samme vej, som vi kom fra - altså trillede jeg videre med ca 5 km/t. desværre fortsatte bilen rundt og jeg klodsede derfor forbremsen mens forhjulet var drejet til højre. Resultat: Peter & MC ned på højre side at ligge! Det resulterede i en lille skramme på kåben, et skrabet sidespejl og lidt ridser på udstødningen. Jeg selv havde ondt i skulderen og troede at det var hjelmen der havde gokket ned i min skulder, men det var nu ikke det, der havde skylden. Der gik næsten 3 måneder før jeg kunne sove ordentligt på min højre skulder igen, og min læge sagde - da jeg ringede efter 1 måned - at det ret sikkert var et brækket kraveben, som ville hele af sig selv. Det eneste hun kunne gøre var at få det brækket op igen, og så sætte det ordentligt sammen - men hun mente nok at det ville ordne sig selv, for det gør det normalt.
Skulderen kom iorden, men efterrationaliseringen for mig var: Kun 5 km/t (faktisk holdt jeg helt stille da jeg tiltede) og så alligevel mén i 3 måneder.... tænk hvs det havde været med 130km/t på Knutstorp...... = :-O
Jeg har brugt en del tid på at finde en lak til kåben, og fandt endelig en, der er ok til den ret begrænsede skade.
Det gav mig også en enestående chance for at øve mig i at lakere rigtigt flot. Mange forsøg måtte der til - men til sidst var det også flot nok. En polerskive med en lammeskindshætte og lidt slipol jævnede alle ujævnheder/spraystøv ud - og lidt voks til sidst gjorde det rigtig fint.
Desværre valgte jeg at jeg ikke ville slipe de små ridser væk og spartle først - det har jeg fortrudt nu. Jeg laver det om mens kåben er afmonteret.
Sidespejl og en staffering beløb sig til over 1000 kr - så det var en dum 'parkeringsfejl'.

Sæsonens bedste  oplevelse var ubetinget turen til Harzen! Det var bare super vejr - super veje og oven i købet godt selskab at gennemføre turen med! Jeg håber vi kan gentage successen næste sæson.

2000-sæsonen blev også sæsonen hvor jeg følte en dyb og inderlig trang til noget nyt tøj. Det var mest en jakke jeg gik efter, idet min Frank Thomas var lige lovlig varm om sommeren. Hos Enghave fandt jeg en dejlig Shoei Invitation Jakke, som er kort. Den har været brugt flittigt hele sæsonen. Eneste ulempe er, at den er gul & sort. Jeg har aldrig tænkt over det før (fordi min jakke kun var sort), men det er utroligt som en splattet flue sviner ens jakke til!! Tag så 1000 af dem og vurdér hvordan det ser ud på gul baggrund..... :o( Prisen var 1.875,- efter noget prutten...
Jakken har eller været perfekt temperaturmæssigt, og den kan lynes sammen med mine Rukka-bukser - endda uden at jeg skulle skifte lynlås i nogen af delene!! Selv sælgeren var forbavset over det: Normalt skal man altid skifte en af delenes lynlås ud, fordi ingen kan/vil blive enige om størrelse og længde på lynlåsen.
Ved et rent uheld kom jeg til at købe mig et par rigtig gode Shoei støvler i samme omgang. Prøvede nogle Frank Thomas'er, men ankelbeskyttelsen sad helt forkert i forhold til min fod - så de duede ikke. Shoei'erne var bare perfekte - og de gamle støvler var begge lettere defekte i lynlåsen. Prisen var ca 1300,-

Inden turen til Knutstorp, måtte jeg også have mig en rygbeskytter. Det blev en Dainese BackSpace 3, som er behagelig at køre med og let at justere. Den har været fast inventar siden anskaffelsen. Pris 848,- hos Aagesen i Rødovre.

Sidste oplysning må vel være at triptælleren stod på lidt under 12000 km ved opstaldning - så det er blevet til de obligatoriske 6000 km i den forgangne sæson.